0

Je winkelmand is leeg

03 Februari, 2019

Je hebt wel eens gehoord dat smoothies supergezond zijn. Ze zitten immers boordevol fruit en groente. Maar is dat wel echt zo? Zijn smoothies echt heel gezond? Het antwoord hierop zal je vinden in dit artikel, aan de hand van de voor- en nadelen van smoothies!

 

Wat is een smoothie?

Als eerste gaan we kijken wat een smoothie precies is , voordat we kijken naar de redenen waarom je smoothies zou moeten nemen.

Een smoothie is een dik, gemixt drankje dat wordt gemaakt door fruit te pureren. Ook wordt er vaak groente, sap of yoghurt gebruikt voor meer diversiteit. De basis bestaat meestal uit sap, melk of yoghurt, maar kan ook enkel uit fruit bestaan. Om een smoothie wat steviger te maken, kan havermout of granen toegevoegd worden. Deze bevatten ook vele vezels, dat ook je stoelgang verbeterd.

Om de smaak van smoothies te verbeteren worden er verschillende smaakmakers toegevoegd, zoals honing of proteïne. Smoothies worden vaak gebruikt ter vervanging van een maaltijd, maar kan ook goed als snack of als ontbijt worden genomen.

Belangrijke voordelen van gezonde smoothies

Naast de overheerlijke smaak van smoothies, hebben ze ook vele voordelen. Met name op het gebied van gezondheid. Hieronder staan ze op een rijtje.

Voordeel #1: Smoothies zijn gemakkelijk te bereiden

Als je een goede blender ter beschikking hebt, kun je gemakkelijk en snel een heerlijke smoothie creëren. Een klein beetje amandelmelk, yoghurt, groenten en vers of bevroren fruit en je hebt al een gezonde smoothie. Fruit bevat veel vitaminen, mineralen, maar ook antioxidanten die jou door de dag heen een flinke boost geven.

Voordeel #2: Je krijgt gemakkelijk en snel je dagelijks aanbevolen hoeveelheid groente en fruit binnen

Soms kan het een uitdaging zijn om je aanbevolen dagelijkse hoeveelheid groente en fruit binnen te krijgen. Vooral er sinds kort wetenschappelijk is aangetoond dat de eerder aanbevolen 200 gram groenten en 2 stukken fruit per dag te weinig is.

Je hebt namelijk minstens 5 porties groente en fruit per dag te eten om je kans op vroegtijdig overlijden met wel 42% te verminderen.

 

Met smoothies consumeren kom je dus veel dichter in de buurt van het bereiken van je optimale gezondheid. Begin je dag bijvoorbeeld met een flinke fruit- en groente beladen smoothie. En drink er desnoods nog eentje later op de dag om aan je aanbevolen hoeveelheid te voldoen. gezond2

Hierboven een goed overzicht van alle mogelijkheden!

Voordeel #3: Smoothies zijn voedingsrijk en bevatten veel gezonde vetten

De meeste smoothies bevatten natuurlijke, echte, voedingsrijke ingrediënten die veel vitaminen en oliën bevatten die voor ons lichaam nodig zijn. Vetten zijn vooral essientiëel voor onze biologische functies en worden gebruikt als brandstof om je lichaam te voorzien van energie! Vetten zijn niet altijd slecht dus.

Een gezonde smoothie zou al de vetten moeten bevatten die je lichaam nodig heeft voor het verwerken van bijvoorbeeld vitamines. Een banaan met ijs en magere melk blenden brengt al vele voordelen met zich mee